Demiak Hadramaut 2020 peinture painting

Hadramaut, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

27 x 48 cm

Demiak Jizan 2020 peinture painting

Jizan, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

27 x 48 cm

Demiak Abéché 2020 peinture painting

Abéché, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

27 x 48 cm

Demiak Almansoria 2020 peinture painting

Almansoria, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

27 x 48 cm

Demiak Mayahi 2020peinture painting

Mayahi, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

27 x 48 cm

Demiak Gorom 2020 peinture painting

Gorom, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

27 x 48 cm

Demiak Oromia 2020 peinture painting

Oromia, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

27 x 48 cm

Demiak Aminuis 2020 peinture painting

Aminuis, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

27 x 48 cm

Demiak Koutougou 2020peinture painting

Koutougou, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

27 x 48 cm

Maarten Demmink Korgom 2021 peinture painting

Korgom, 2021

huile, acrylique, bois, terre et colle sur contreplaqué/oil, acrylic, wood, soil and glue on plywood

101 x 124 cm

Maarten Demmink Labyrinths of Clay III 2021 peinture painting

Labyrinths of Clay III, 2021

acrylique sur contreplaqué/acrylic on birch plywood

31 x 42 cm

Maarten Demmink Labyrinths of Clay IV 2021 peinture painting

Labyrinths of Clay IV, 2021

huile sur contreplaqué/oil on plywood

26 x 29 cm

Maarten Demmink Urban Tissue IX 2022 peinture painting

Urban Tissue IX, 2022

huile sur toile marouflé sur panneau/oil on canvas mounted on board

24 x 30 cm

Maarten Demmink Ask the Dust V 2020 peinture painting

Ask the Dust V, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

31 x 40 cm

Maarten Demmink The Book of Sand X 2020 peinture painting

The Book of Sand X, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

30 x 34 cm

Maarten Demmink Urban Tissue IV 2020 peinture painting

Urban Tissue IV, 2020

huile sur contreplaqué/oil on birch plywood

21 x 36 cm

Maarten Demmink Ask the Dust IV peinture painting

Ask the Dust IV, 2020

huile sur contreplaqué/oil on plywood

40 x 50 cm

Maarten Demmink The Book of Sand II 2019 peinture painting

The Book of Sand II, 2019

huile sur contreplaqué/oil on plywood

61 x 44 cm

Maarten Demmink The Book of Sand VI 2019 peinture painting

The Book of Sand VI, 2019

huile sur contreplaqué/oil on birch plywood

39 x 34 cm

Maarten Demmink Paesaggio delle Marche 2022 peinture painting

Paesaggio delle Marche, 2022

huile sur contreplaqué/oil on birch plywood

40 x 61 cm

Maarten Demmink

Places & Traces

6 - 15 octobre 2022

Jean-Marie Oger est heureux de proposer la première exposition personnelle à Paris de l’artiste néerlandais Maarten Demmink

 

Dans le prolongement de ses oeuvres sur les catastrophes naturelles, "Places & Traces" réunit un ensemble de récentes peintures de paysage, issues des séries "Earth", "Labyrinths of Clay", "Ask the Dust", "The Book of Sand" et "Urban Tissue".



Réalisée pendant le confinement comme une échappatoire à l’impossibilité de voyager, la série "Earth" est basée sur des images satellitaires glanées sur Google Earth. Maarten Demmink s’est intéressé à des régions non-touristiques et désertiques d’Afrique subsaharienne et de la péninsule arabique où il n’ira probablement jamais : Koutougou, Abéché, Gorom, Afar, Aminuis, Almansoria, Hadramaut… Les défauts de ces vues aériennes, qui reprennent le format 16:9 des écrans, réduisent ces paysages aussi lointains que mystérieux à un ensemble indistinct, déréalisé, de taches et de lignes. À côté, les peintures presque matiéristes de "Labyrinths of Clay", dans lesquelles des immensités sont gagnées par la montée des eaux et envahies d’excroissances informelles, évoquent les scénarios des changements climatiques.

 

En contrepoint de ces images tirées de la High-Tech et des prévisions scientifiques, l’exposition juxtapose des oeuvres des séries "Ask the Dust", "The Book of Sand" et "Urban Tissue". Présentées sous la forme d’une cartographie, les peintures font dialoguer pêle-mêle des sites archéologiques comme Qeiyafa, des sites patrimoniaux en péril, les Bouddhas de la vallée de Bâmiyân en Afghanistan détruits par les Talibans, des visions fantasmées de la Toscane, d’anciennes zones urbaines densément peuplées ou rasées comme la citadelle de Kowloon à Hong Kong… Ce panorama mental et global qui associe le passé et le présent, l’espace réel et imaginaire, la volonté humaine et les lois de la nature, nous invite à examiner le monde sous un autre angle.  

 

Le titre "Places & Traces" traduit la démarche de Maarten Demmink : à travers le motif du paysage façonné par l’activité humaine, il cherche à consigner l’instabilité et l’invisible, les traces laissées par la nature, le temps et l’histoire. 

 

Né en 1967 aux Pays-Bas, Maarten Demmink vit et travaille à La Haye. Diplômé de l’Académie royale des Beaux-Arts de La Haye, il revisite le genre de la peinture de paysage et d’histoire à la lumière de ses préoccupations environnementales, en utilisant différents médiums : peintures, sculptures murales, mixed media et photographies mises en scène. Principalement montré en Europe et aux États-Unis, son travail a été récompensé de plusieurs prix.

 

_____

Jean-Marie Oger is pleased to present the first solo show of Dutch artist Maarten Demmink in Paris.

 

Following up his work on natural disasters, "Places & Traces" brings together some recent landscape paintings from the series "Earth", "Labyrinths of Clay", "Ask the Dust", "The Book of Sand" and "Urban Tissue".

 

Executed during the lockdown as a way to escape from the impossibility of travelling, the "Earth" series is based on satellite images gathered on Google Earth. Maarten Demmink was interested in non-touristic and deserted regions of Sub-Saharan Africa and the Arabian Peninsula where he would probably never go: Koutougou, Abéché, Gorom, Afar, Aminuis, Almansoria, Hadramaut... The flaws of these aerial views, which use the 16:9 screen aspect ratio, reduce these distant and mysterious landscapes to an indistinct and derealized set of spots and lines. Alongside, almost matterist paintings from "Labyrinths of Clay", in which vastnesses are overwhelmed by the rising waters and invaded by informel growths, evoke scenarios of climate change.

 

As a contrast to these images from High-Tech and scientific forecasts, the exhibition juxtaposes works from the series "Ask the Dust", "The Book of Sand" and "Urban Tissue". Displayed as a cartography, the paintings connect archaeological sites such as Qeiyafa, heritage sites in danger, the Buddhas of the Bamiyan Valley in Afghanistan destroyed by the Taliban, fantasized visions of Tuscany, former densely populated or demolished urban areas such as the Kowloon Walled City in Hong Kong... This mental and global panorama that combines past and present, real and imaginary space, human will and laws of nature, invites us to look at the world from another point of view.

 

The title "Places & Traces" expresses Maarten Demmink's approach: through the motif of landscape shaped by human activity, he seeks to record the instability and the invisible, the traces left by nature, time and history.

 

Born in 1967 in the Netherlands, Maarten Demmink lives and works in The Hague. Graduated of the Royal Academy of Fine Arts in The Hague, he revisits the genre of landscape and history painting in the light of his environmental concerns, using different mediums: paintings, wall sculptures, mixed media and staged photographs. Mainly showed in Europe and in the United States, his work has been awarded several prizes.

 

_____

Vernissage/Opening:

Jeudi 6 octobre de 18h à 21h

 

Horaires/Hours:

Du mardi au samedi de 11h à 19h

 

Adresse/Location:

16 rue Guénégaud 75006 Paris