María Dávila

Born in 1990, María Dávila lives in Granada where she is currently preparing a PhD thesis at the University of Granada.

 

María Dávila works by series, each one is the result of a meticulous research based on photographic or cinematographic material : family archives, still from movies or documentary films. A contrario, her creative process is particularly fast. A first white primer paint, followed by black or colored layers. And then, before drying, the surface is rubbed with a rag to reveal dynamic light areas and a vibrant richness of tones. A process which demands no hesitation or pentimento.

 

Her series "Anagnórisis – La trama" (2014) seeks to highlight the underlying similitudes between fiction and documentary films, with an emphasis on the interpretive nature of our relationship to reality. From an album of family photographs, "Solsticio" (2015) deals with our inability to recognize our image and the non-correspondence between memory and lived experience. "Dramatis personae" (2015) is about the act of looking and being looked at in the construction of identity, through a dialogue with a cinematographic form based on narrative (de)construction such as Surrealist or Nouvelle Vague films.

 

By the appropriation of other visual languages, María Dávila explores the limits of the visible and the boundaries between fiction and reality. Like ghostly presences, her protagonists appear out of a blurred and grisaille atmosphere - as unstable as perception - which reminds the spectral origin associated to every representation of the visible. Her painting refers continuously to the artwork as area of the ineffable and to our condition of viewer, frustrated in our desires and expectations by the silence of painting. But it also claims to be revelation, projection screen for our fantasies, invitation to test illusion.

 

Selected recent solo and group exhibitions

2017      Anónimo, Museo CajaGranada

2016      Tiempo de luz, Museo del Patrimonio Municipal, Málaga

              Ni las mías ni las vuestras. Jóvenes creadoras andaluzas, Centro de Arte Contemporáneo

              de Velez, Malaga

              Pensar (siempre) el tiempo, El Butrón, Seville

2015      Dramatis personae, El Palmeral, Espacio Iniciarte, Málaga; Neighbours III, CAC Málaga

              Proyecto Imago Mundi: Made in Spain, Luciano Benetton Foundation/CAC Málaga 

              30 BMW Painting Award, Casa de Vacas del Retiro, Madrid

2014      Anagnórisis – La trama, Facultad de Bellas Artes, Málaga

Selected Press

Point contemporain Entretien

Pour moi, faire de la peinture c’est revenir au corps, retrouver ce qui a fait partie intégrante de la construction des images, renouer avec leur dimension artisanale.

RFI español El invitado de RFI por Jordi Batallé

María Dávila demuestra en París el poder de la imagen

El Español Peio H. Riaño

'El Guernica': los pintores del futuro hablan del cuadro del pasado

ABC Javier Díaz-Guardiola

Marina Núñez pone el foco en los artistas del futuro

Sur Antonio Javier López

Málaga, epicentro del arte joven andaluz

Europa press

María Dávila (…) muestra interés por "la temporalidad o las fronteras entre realidad y ficción pariendo de la suspensión del sentido mediante la borrosidad o la dialéctica entre visibilidad y ocultamiento".

Sur Juan Francisco Rueda

María Dávila construye una alegoría sobre el espectador, sobre sus expectativas y sus posibles frustraciones ante la obra de arte

La Opinión de Málaga

Dávila indaga en nuestra relación con lo real

Europa press

Dávila chequea las representaciones que dominan las relaciones con lo real: espéculo y espectáculo, donde se proyecta una supuesta identidad en el seno del desdoblamiento dado entre el mirar y el ser mirado.

Fresc-Arte

Sin duda, María Dávila, es una de las grandes promesas del actual flujo de artistas contemporáneos Malagueños

Sur Antonio Javier López

María Dávila juega con los procesos de percepción en una sugerente muestra individual en la Facultad de Bellas Artes

Málaga Hoy

María Dávila cuestiona los límites de la imagen en Bellas Artes con "Anagnórisis"